onsdag 26 mars 2014

55 dagar kvar...

Hej!

Nu är det inte lång tid kvar här…jag trodde att det skulle vara lättare att blogga men tiden bara flyger förbi och dagar blir till månader… Jag har varit med om mycket även fast det också känns som att inget har hänt…Kommer jag att ha förändrats när jag kommer tillbaka till Sverige eller kommer jag bara anpassa mig??

Eftersom jag inte skrivit sen lovet i november så är det mycket att ta igen men jag ska inte berätta allt utan bara en del av allt som hänt och äventyr vi varit på :)

(Får se om jag kan komma ihåg!!)

Dagar som blivit månader har bestått av skolarbete med bokläsning och praktik!!
Vi har varit på hemgrupp och Gudstjänster!!

Livet har sin lilla gång även här allt som var så nytt blir till vardag och vanligt…Jag har börjat dricka KAFFE men det är bara det fina kaffet som duger :)

under första halvåret så hade jag inte någon hemlängtan inte som jag var medveten om i alla fall…

vi har haft väldigt mycket roligt för oss vi har badat i Stilla Havet, haft filmvisning under stjärnorna för ungdomarna där vi gjorde massa popcorn hade en andakt där vi fick skriva ner våra drömmar inför det nya året och även skriva en lapp med saker och ovanor vi ville bryta och bli av med under det nya året. Lapparna med ovanor eldade vi upp sedan hade sjöng vi lovsång och bad för det nya året. Det var en underbar kväll inte bara för att vi var på en gräsmatta och på en yta där man kunde se massa stjärnor på det öppna området men det var verkligen något jag saknat :)

vi firade Jul och Nyår tillsammans med våra kära vänner från Belize de kom hit och vi hittade på en massa skoj och tokigheter i ett hej dundrans tempo… det blir lätt så när man bara har ex antal dagar tillsammans…det blev ett lite för högt tempo för mig samtidigt som en vän som hade det svårt så jag tog på mig hennes smärta samtidigt som jag har egna undan tryckta känslor började bubbla upp… men jag hade fantastiska vänner som var där för mig och lyssnade på mig så jag vill tacka Hanna och Erika extra mycket…

Januari var en tuff månad med mycket att ta tag i men det går framåt hela tiden:)

nej men tillbaka till i Julas:)




några dagar innan jul så lärde vi oss hur man gör en piñata…vi gjorde två stycken som vi hade med till en fattig by uppe i bergen i närheten av Darío där vi hade en Gudstjänst tillsammans med Castillo del Rey vi delade även ut julklappar och så fick de slå på piñatan vi hade även avlusning och lekar med barnen.
de har en fantastisk utsikt uppe i El Bordo


Belizarna skulle komma på kvällen den 23 december men de hade väldigt otur med bussarna så de blev försenade med flera timmar så de kom först framåt 3-4 på natten till julafton…



















vi hade en julgran, julklappsutdelning och till middag så åt vi "Svenska" köttbullar och potatisgratäng.

Vi gjorde pepparkaksdeg, kola och glögg så vi fick en svensk jul!!




I mellandagarna så gick vi på VIP-bio och såg på The Hobbit VIP-bio är riktigt najs!!!
hängde i matagalpa



vi åkte även Vulkanpulka det är sjukt härligt men man fick med sig massa aska hem det hamnade över allt….
vulkanen hade två kratrar





























Vi firade nyår i Granada och åt på den Godaste Köttrestaurangen helt fantastisk mat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!





vi bodde på ett fantastiskt hotell!!












sedan åkte vi även zip-line



 Instruktören kör en spindelmannen!!
Den här familjen är helt fantastisk!!! Jairo har precis startat en ny kyrka där många redan tagit emot Jesus och fått uppleva helanden…Jairo är en förebild för mig och det kommer att vara svårt att lämna den här familjen men som tur är så har jag ju 55 dagar på mig att hänga med dem :)

Mina föräldrar var här på lovet vi var runt lite överallt i Nicaragua de fick bada i Stilla Havet i San Juan del Sur vi kollade på Jesus statyn som finns där. Jag visade dem Granada och vi gick på tur på Masaya vulkanen, vi åkte kycklingbuss och så fick dem se lite av Darío:) det var väldigt kul att ha dem här men det har gjort att jag längtar hem nu… en del av mig vill vara kvar här och en annan del vill hem :) men det är väl oftast så det är… Det jag längtar hem till mest är MATEN!!!!!!!!! det hade varit GODIS också men mina päron hade med sig massa godis till mig och min syster hade skickat med ett paket med choklad och Toffifee…hon känner mig bättre än jag själv för det andra godiset jag fick hade jag bett om :)

Tack Emma!!!!!!!!!

Nej nu har jag nog skrivit tillräckligt för denna gång vi får se om det blir något mer upplagt innan jag kommer hem…

Idag kommer ett team från Redding Bethels bibelskola hit på missionsresa så vi får se vad som händer när dem är här….

Hoppas allt är bra där hemma!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar